
Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna to forma wsparcia skierowana do dzieci z trudnościami w obszarze komunikacji. Ma na celu wspieranie mowy, która się nie wykształciła, wypracowywanie prawidłowych funkcji prymarnych, usuwanie wad wymowy oraz podnoszenie poziomu sprawności językowej (rozwijanie kompetencji językowej i komunikacyjnej). Jest to całość specyficznych oddziaływań mających na celu usunięcie zakłóceń procesu porozumiewania się oraz ich konsekwencji w życiu codziennym.
W wielu przypadkach trudności w mówieniu są powiązane z innymi dysfunkcjami rozwojowymi, dlatego tak ważne jest holistyczne podejście do diagnozy i terapii. Dzięki indywidualnie dobranym metodom i ćwiczeniom, terapia logopedyczna wspiera rozwój mowy, poprawia jakość komunikacji i zwiększa komfort codziennego funkcjonowania dziecka.
Diagnoza i planowanie terapii logopedycznej
Pierwszym krokiem jest szczegółowy wywiad oraz badanie logopedyczne, które pozwala określić poziom funkcjonowania dziecka w zakresie komunikacji. Na tej podstawie logopeda ustala cele terapeutyczne oraz dobiera odpowiednie metody pracy. Terapia może mieć charakter zarówno krótkoterminowy, jak i długoterminowy – wszystko zależy od potrzeb i możliwości pacjenta oraz pracy w domu według zaleceń terapeuty.

Zindywidualizowane metody pracy
Logopeda, w zależności od trudności dziecka, może korzystać z różnorodnych metod wspierających rozwój mowy, rozumienia oraz komunikacji. Oto wybrane z nich:
- Ćwiczenia artykulatorów – wspierają rozwój sprawności języka, warg i podniebienia. Poprawiają zrozumiałość mowy, dzięki czemu dziecko może skuteczniej się porozumiewać, wpływają też pozytywnie na aspekt jedzenia.
- Terapia miofunkcjonalna – polega na normalizowaniu pierwotnych funkcji takich jak oddychanie, połykanie, gryzienie czy żucie. Ich prawidłowy rozwój wpływa bezpośrednio na jakość mowy.
- Ćwiczenia logorytmiczne i poprawa emisji głosu – łączą rytm, ruch i dźwięk. Ćwiczenia te pomagają w poprawie słuchu fonematycznego, płynności wypowiedzi i jakości głosu.
- Trening oddechowy – wspiera budowanie prawidłowych wzorców oddechowych poprzez wyuczenie prawidłowego toru oddechowego oraz ćwiczenia mięśni oddechowych.
- Stymulacja funkcji słuchowych, wzrokowych i ruchowych – obejmuje ćwiczenia poprawiające percepcję, analizę i integrację bodźców, co wspiera rozwój komunikacji i pozytywnie wpływa na procesy nauki.
- Stymulacja lewej półkuli mózgu – pomaga w rozwijaniu logicznego myślenia i sekwencyjnego przetwarzania informacji.
- Elementy treningu umiejętności społecznych – uczą prawidłowych wzorców komunikowania się, panowania nad emocjami i wyrażania ich w sposób akceptowany społecznie.
- Elementy relaksacji i technik oddechowych dla dzieci i młodzieży – poprzez treningi relaksacyjne (np. metodą Schultza czy Jacobsona) i naukę technik oddechowych dzieci uczą się wyciszenia i kontroli emocji, co wspiera koncentrację i ogólne funkcjonowanie.
- Kinesiology taping – polega na przyklejaniu specjalnych elastycznych plastrów na skórę w obrębie twarzy i szyi, aby wspomagać funkcjonowanie mięśni biorących udział w mowie, normalizować ich napięcie oraz przywrócić prawidłowe czynności motoryczne.

Cel terapii logopedycznej
Celem terapii logopedycznej jest nie tylko poprawa artykulacji i zrozumiałości mowy, ale przede wszystkim rozwój skutecznej komunikacji. Dzięki indywidualnie dobranym metodom pracy dziecko może być lepiej rozumiane i lepiej rozumieć innych oraz zyskać większą pewność siebie w komunikacji – co ma ogromny wpływ na jego funkcjonowanie w codziennym życiu.
Zapisz dziecko na rehabilitację w Fundacji Avalon
W czasie ćwiczeń korzystamy z tej i innych metod, które są dobierane indywidualnie do każdego pacjenta.
Zadzwoń (22) 349 97 71 / 796 324 328 lub napisz: [email protected].