×

Wyszukiwarka

Najczęściej wyszukiwane

    ablty.goToMainContent
    global.read_time: 3 min

    Na wakacje samolotem, czyli osoby niepełnosprawne podróżują.

    Łukasz Wielgosz

    Wakacje to czas, kiedy każdy chce podróżować, przemieszczać się, poznawać nowe kraje, kulturę i zwyczaje, a dla dalekich wyjazdów najwygodniejszym środkiem transportu jest samolot. Warto przed takim wyjazdem zapoznać się z prawami, jakie nam przysługują jako pasażerom i na jakie udogodnienia możemy liczyć, jeśli jesteśmy osobami niepełnosprawnymi. Tę ostatnią sprawę reguluje specjalne Rozporządzenia (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą, z którym warto się zapoznać, aby mieć świadomość swoich praw.

    Zakres pomocy oferowanej przez Port Lotniczy osobom niepełnosprawnym oraz osobom o ograniczonej sprawności ruchowej

    Port Lotniczy oferuje pomoc pasażerom będącym osobami niepełnosprawnymi oraz osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, między innymi poprzez: użyczenie wózka inwalidzkiego do przemieszczania się wewnątrz terminali, zapewnienie asysty w trakcie przemieszczania się oraz odprawy i kontroli, zapewnienie dogodnego przemieszczenia się na pokład samolotu przy użyciu specjalistycznego sprzętu.

    Pomoc ta obejmuje proces:

    • zgłaszania swojego przybycia do portu lotniczego i swojego żądania otrzymania pomocy
    • przemieszczenia się do stanowiska odprawy biletowo-bagażowej
    • dokonania odprawy biletowo-bagażowej i nadania bagażu
    • przemieszczenia się ze stanowiska odprawy biletowo-bagażowej do samolotu wraz z pomocą w trakcie wypełnienia wszystkich wymaganych procedur, w tym procedury emigracyjnej, celnej i bezpieczeństwa
    • wejścia na pokład samolotu przy wykorzystaniu wind, wózków inwalidzkich lub innej potrzebnej pomocy, w zależności od okoliczności
    • przemieszczania się od drzwi samolotu do miejsca w samolocie
    • pobrania i przekazania do przechowania bagażu kabinowego w samolocie
    • przemieszczania się z miejsca w samolocie do drzwi samolotu
    • zejścia z pokładu samolotu przy wykorzystaniu wind, wózków inwalidzkich lub innej potrzebnej pomocy, w zależności od okoliczności
    • przemieszczenia się z samolotu do hali odbioru bagażu i odbiór bagażu wraz z pomocą w trakcie wypełnienia wszystkich wymaganych procedur, w tym procedury imigracyjnej, celnej i bezpieczeństwa
    • przemieszczenia się z hali odbioru bagażu danego terminala do wyznaczonego punktu na poziomie przylotów tego terminala
    • pomoc w przemieszczeniu się pomiędzy lotami transferowymi wraz z inną pomocą w terminalach i pomiędzy terminalami, w zależności od potrzeb
    • przemieszczenia się do toalet, na życzenie pasażera

    W samolocie

    Osoby niepełnosprawne ruchowo wchodzą na pokład samolotu jako pierwsze i opuszczają go jako ostatnie z pomocą wykwalifikowanych pracowników obsługi lotniska, którzy pomagają w przemieszczeniu się do hali lotniska. Wejście na pokład samolotu i zejście z niego dla osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich oraz o ograniczonej sprawności ruchowej odbywa się przy wykorzystaniu wind, specjalnych wózków inwalidzkich lub innej potrzebnej pomocy, w zależności od okoliczności. W czasie lotu osoba niepełnosprawna może liczyć na życzliwą i profesjonalną pomoc personelu pokładowego.

    Kilka informacji, które trzeba zapamiętać

    Przed wyjazdem:

    1) Zapakuj jeden zestaw lekarstw do bagażu podręcznego, a drugi identyczny zestaw do bagażu głównego. Jest to bardzo istotne w przypadku zagubienia bagażu lub opóźnienia wylotu, gdy bagaż jest już odprawiony, a turysta oczekuje wiele godzin w hali odlotów.

    2) Zabierz ze sobą wypis szpitalny i listę leków w języku łacińskim.

    3) Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich powinny zabrać zapasową dętkę do kół i pompkę.

    Po przybyciu na lotnisko zgłoś się do jednego z punktów zgłoszeń:

    • pylony informacyjne znajdujące się przed terminalem. Za pomocą domofonu poinformuj o swoim przybyciu;
    • punktów informacji lotniskowej w terminalu;
    • stanowiska odprawy biletowo-bagażowej Twojego rejsu.

    Po przyjęciu Twojego zgłoszenia dedykowany personel będzie Twojej do dyspozycji najpóźniej w ciągu 10 minut.

    Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej są oznaczone standardowym, znanym symbolem niepełnosprawności.

    Bardziej szczegółowych informacji szukajcie na stronach, które posłużyły do napisania tego artykułu:

    http://www.porady-turystyczne.yoyo.pl/niepelnosprawni.htm

    http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/pl/04-air-reduced-mobility.html

    http://www.lotnisko-chopina.pl/pl/pasazer/na-lotnisku/pasazer-PRM

    http://www.lotnisko-chopina.pl/pl/pasazer/na-lotnisku/pasazer-PRM/rozporzadzenie

     

    global.articles.related