Zapisz swoje dziecko na bezpłatne zajęcia z komunikacji alternatywnej!
Rozpoczynamy cykl bezpłatnych zajęć z komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC), wykorzystującej system C-Eye, który jest dostosowany zarówno do komunikacji przy pomocy wzroku, switcha (przycisku) oraz gestu wyboru.
Przy pomocy oprogramowania MÓWik tworzymy dostosowane do potrzeb pacjenta i jego rodziny podstawowe tablice komunikacyjne i uczymy korzystania z nich.
Pokazujemy dziecku i najbliższym podstawowe gesty Makatonu, aby w przypadku potrzeby szybkiego komunikatu dziecko mogło przekazać swoją potrzebę.
Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) to obszerny obszar praktyk i technik, które pomagają ludziom z trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy. Jest to szczególnie istotne dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, ale także wspomagająco przy opóźnionym rozwoju mowy u dzieci pełnosprawnych.
Głównym celem wprowadzania AAC jest ułatwienie lub umożliwienie wyrażania swoich potrzeb, uczuć, myśli i pragnień. Zwiększa to samodzielność i jakość życia naszych podopiecznych.
Podczas pierwszych kilku spotkań szczegółowo oceniam potrzeby komunikacyjne pacjenta. Ważne jest zrozumienie rodzaju trudności komunikacyjnych, posiadanych umiejętności oraz preferencji pacjenta i jego rodziny w zakresie sposobu komunikacji. Na tej podstawie wspólnie z rodzicami podejmujemy decyzję dotyczącą najlepszej metody komunikacji alternatywnej dla danego pacjenta. Jeśli pacjent ma już dobrane narzędzie komunikacyjne to następuje dostosowanie go do indywidualnych potrzeb użytkownika, uwzględniając jego umiejętności i preferencje oraz codzienne potrzeby i komunikację z najbliższym otoczeniem.
Kolejne terapie skupiają się na wypracowaniu intencji komunikacyjnej oraz nauce używania wybranego narzędzia komunikacyjnego. Trening powinien być regularny i dostosowany do rozwoju umiejętności pacjenta. Komunikacja wspomagająca i alternatywna powinna być włączona w codzienne życie osoby w sposób naturalny i konsekwentny. Dlatego w toku cyklu terapii ćwiczymy różnorakie sytuacje społeczne i ściśle współpracujemy z rodzicami, aby wykorzystanie narzędzia komunikacyjnego nie kończyło się po wyjściu z gabinetu. Utworzenie wspierającego i akceptującego środowiska sprzyja rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i integracji społecznej.
Przez cały cykl terapeutyczny monitoruję postępy pacjentów i na bieżąco dostosowuję strategie komunikacyjne, aby zapewnić maksymalną efektywność terapii.
Weronika Witecka, logopedka Fundacji Avalon
Zajęcia skierowane są do dzieci:
- mających zdolność rozumienia mowy, ale sami nie potrafią się nią posługiwać, np. dzieci z porażeniem mózgowym, które z powodu dużej spastyczności i ruchów mimowolnych nie są w stanie kontrolować narządów mowy, by czytelnie artykułować dźwięki;
- z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami językowymi;
- które potrzebują wsparcia w rozwoju mowy, np. dzieci z dysfazją rozwojową;
- których mowa jest niezrozumiała dla dalszego otoczenia i słuchacze w niektórych sytuacjach mają trudności w zrozumieniu artykulacji;
- które nie mają w ogóle rozwiniętej mowy i korzystają z alternatywnej formy komunikacji jako języka używanego przez całe życie.
Wprowadzenie AAC i nauczenie dziecka oraz osób z nim przebywających korzystania z komunikacji alternatywnej lub wspomagającej prowadzi do usamodzielnienia dziecka.
Zapraszamy dzieci w każdym wieku na 20 godzin bezpłatnej terapii!
Liczba miejsc ograniczona, a o możliwości udziału decyduje kolejność zgłoszeń.
Projekt rozpoczynamy dzięki wsparciu Fundacji Charytatywnej Polonii Amerykańskiej.
☎Zapisy odbywają się przez recepcję Fundacji Avalon:
22 349 97 71
796 324 328 📧[email protected]